Asset Publisher Asset Publisher

Samochód

Czy mogę wjechać samochodem do lasu? Skąd mam wiedzieć czy droga jest publiczna czy leśna? Czy strażnik leśny może nałożyć mandat? - odpowiedzi na te i inne pytania.

Czy mogę wjechać samochodem do lasu?

Zasady udostępniania lasów są precyzyjnie opisane w rozdziale 5. Ustawy o lasach.  Wynika z niej, że ruch motorowerem, pojazdem silnikowym (samochodem, motocyklem czy quadem), a także zaprzęgiem konnym dopuszczalny jest tylko drogami publicznymi. Każdym pojazdem można wjechać do lasu drogą leśną tylko wtedy, gdy jest wyraźnie ona oznaczona drogowskazami dopuszczającymi ruch (np. wskazany jest kierunek i odległość dojazdu do miejscowości, ośrodka wypoczynkowego czy parkingu leśnego). Nie dotyczy to inwalidów, którzy poruszają się pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb.

Uwaga! Na drogach leśnych nie muszą być ustawione szlabany i znaki zakazujące poruszania się po nich, gdyż zakaz ten wynika wprost z zapisów ustawy o lasach. Obowiązuje on cały rok, nie tylko w okresie zagrożenia pożarowego.

Także jazdę konną po lesie ustawa dopuszcza tylko drogami wyznaczonymi przez właściwego nadleśniczego.

Wszystkie te przepisy nie dotyczą pracowników nadleśnictw w czasie wykonywania obowiązków służbowych, właścicieli lasów w ich własnych lasach, osób wykonujących i kontrolujących gospodarkę leśną, służb ratujących zdrowie i mienie ludzkie (policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe), myśliwych wykonujących zadania gospodarcze oraz właścicieli pasiek zlokalizowanych w lasach.

Skąd mam wiedzieć czy droga jest publiczna czy leśna?

Nie ma, niestety, jednolitego i czytelnego systemu oznakowania dróg publicznych biegnących przez lasy. Jest to obowiązek zarządcy drogi, który powinien oznakować drogę zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów ruchu drogowego oraz ustawy o lasach. Najlepiej kierować się ogólną zasadą wjeżdżania samochodem do lasu tylko tam, gdzie wyraźnie pozwalają na to znaki drogowe. Zgodnie z ustawą o lasach nie ma obowiązku oznakowania znakami zakazu dróg, gdzie nie wolno wjeżdżać. Należy zatem stosować zasadę, że droga nieoznakowana nie jest dopuszczona do ruchu.

Nadleśnictwa ustawiają tablice informacyjne z drogami wyznaczonymi do ruchu i miejscami parkingowymi. Można także szukać takich informacji w urzędach gmin i punktach informacji turystycznej.

Gdzie zostawić samochód wybierając się do lasu?

Wybierając się do lasu należy samochód pozostawić w miejscu oznaczonym jako parking lub miejsce postojowe. Zgodnie z art. 29 ustawy o lasach tylko tam można bezpiecznie parkować. Każde nadleśnictwo przygotowuje sieć parkingów leśnych oraz miejsc parkowania pojazdów. Informacje o nich można znaleźć na stronie internetowej nadleśnictwa. Najłatwiej na nią trafić wpisując adres www.lasy.gov.pl, a potem wybierając odpowiednią dyrekcję regionalną i nadleśnictwo.  

Nie należy pozostawiać samochodów przed szlabanami i na poboczach dróg, nawet jeśli są one dopuszczone do ruchu, ponieważ utrudnia to ich gospodarcze wykorzystanie.

Czy strażnik leśny może zatrzymać samochód i wylegitymować kierowcę?

Strażnik leśny, podobnie jak inni pracownicy Służby Leśnej, którzy mają uprawnienia strażnika leśnego, mogą, zgodnie z art.29c Ustawy prawo o ruchu drogowym, zatrzymywać pojazdy i legitymować kierowców na terenie lasów. Jeżeli kierowca pojazdu nie zastosował się do przepisów i znaków drogowych dotyczących zakazu wjazdu, zatrzymywania się i postoju obowiązujących na terenie lasów musi liczyć się z tym, że strażnik leśny może go zatrzymać, wylegitymować i wydać polecenie co do zachowania się na drodze. Jeżeli samochód przewozi drewno lub zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kierowca popełnił w lesie przestępstwo, strażnik leśny może zatrzymywać pojazd do kontroli także poza terenem leśnym.

Zgodnie z zapisami ustawy o lasach strażnik leśny ma także prawo do legitymowania innych osób, np. świadków wykroczeń i przestępstw, nakładania oraz pobierania grzywien (mandatów karnych), odbierania za pokwitowaniem przedmiotów pochodzących z przestępstwa lub wykroczenia oraz narzędzi i środków służących do ich popełnienia.

Należy się liczyć także z tym, że wobec osób uniemożliwiających kontrolę strażnik leśny ma prawo stosować środki przymusu bezpośredniego łącznie z użyciem broni.

Czy strażnik leśny może nałożyć mandat?

Strażnik leśny i pracownik Służby Leśnej mający uprawnienia strażnika np. leśniczy,  ma prawo do nałożenia grzywny w formie mandatu karnego o wysokości od 20 do 500 złotych. Grzywny są nakładane za wykroczenia określone w kodeksie wykroczeń (np. wjazd i parkowanie pojazdu w miejscu niedozwolonym, niszczenie grzybów i grzybni, płoszenie, zabijanie dzikich zwierząt, niszczenie lęgów ptasich mrowisk itd.), w ustawie o ochronie przyrody (np. wypalanie roślinności, uszkadzanie drzew i krzewów) oraz za wykroczenia określone w prawie łowieckim.

Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenie stanowi, że grzywny są nakładane w zasadzie w formie mandatu kredytowanego, wręczanego sprawcy wykroczenia za pokwitowaniem odbioru. Mandat staje się prawomocny po pokwitowaniu jego odbioru przez ukaranego, a należność grzywny należy uiścić w terminie 7 dni na konto widniejące na blankiecie mandatu.

W przypadku gdy sprawcą wykroczenia jest osoba czasowo przebywająca na terenie naszego kraju lub osoba nie mająca stałego miejsca zamieszkania i pobytu, nakłada się mandat karny gotówkowy. W takiej sytuacji należność wpłaca się od razu osobie, która nałożyła mandat.

W sytuacji, gdy wyrządzona szkoda jest znaczna (np. skradziono drewno, zniszczono fragment lasu, budowlę lub urządzenie) i kwalifikuje się to do wyższej kary niż pięćsetzłotowy mandat, strażnik leśny występuje do sądu z wnioskiem o ukaranie i pełni rolę oskarżyciela publicznego. Wtedy grzywnę nakłada sąd, który dodatkowo może także orzec np. wypłacenie nawiązki za spowodowaną szkodę.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Lasy prywatne

Lasy prywatne

Nadzór nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa

 

Zasady prowadzenia nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa

 

Zasady prowadzenia nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niepaństwowych.

Nadleśnictwo Gorlice sprawuje nadzór nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa na powierzchni 4360 ha, w oparciu o zawarte porozumienia pomiędzy Starostą Gorlickim oraz Starostą Nowosądeckim a Nadleśniczym Nadleśnictwa Gorlice, w którym szczegółowo  określono zakres powierzonego nadzoru nad gospodarką leśną.

Przepisy prawne dotyczące lasów wszystkich własności (zarówno Lasów Państwowych jak i  niestanowiących własności Skarbu Państwa) reguluje ustawa o lasach z 28 września 1991 roku (Dz.U. 2023 poz. 1356). Zagadnienia związane z lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa ujęte są również w innych ustawach:
- ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 3 lutego 1995 roku (Dz. U. 2024 r. poz. 82);
- ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z dnia 7 marca 2007 (Dz. U. 2023 r. poz. 1105);
- ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 (Dz. U. 2023 poz. 1336);
- kodeks cywilny z 23 kwietnia 1964 (Dz. U. z 2023 poz. 1610);
- kodeks wykroczeń z 20 maja 1971 (Dz. U. 2023 poz. 2119);
- ustawa o leśnym materiale rozmnożeniowym z 7 czerwca 2001 (Dz.U. 2019 poz. 1097)
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 marca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów (Dz.U. 2022 poz. 1065);

 

Zgodnie z zapisem art. 5 Ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 roku nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa sprawuje starosta, który może w drodze porozumienia o charakterze umowy cywilno-prawnej, powierzyć prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną nadleśniczym Lasów Państwowych.

 

Procedury dla lasów objętych inwentaryzacją stanu lasu:

  1. Decyzje na pozyskanie drewna na podstawie inwentaryzacji stanu lasu wydaje starosta lub nadleśniczy. W tym celu należy złożyć "wniosek...". W przypadku gdy las jest we współwłasności do „wniosku …” należy dołączyć oświadczenie współwłaścicieli o wyrażeniu zgody na pozyskanie drewna.Właściciel / współwłaściciel / zarządca składa do Leśniczego wniosek o ustalenie zadań z zakresu gospodarki leśnej, ocechowanie drewna po ścince  i wydanie świadectwa legalności pozyskania drewna.
  2. Decyzja następnie przekazywany jest do leśniczego pełniącego nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa w danej wsi. Przed przystąpieniem do prac właściciel winien skontaktować się z leśniczym aby uzyskać instruktaż dotyczący wykonywanych prac.
  3. Po zakończeniu prac, właściciel zawiadamia leśniczego o dokonanym wyrębie. Leśniczy cechuje pozyskane drewno i wystawia właścicielowi lasu „Świadectwo legalności pozyskania drewna". Drewno cechuje się wyłącznie przy pniu. Bezpośrednio po ocechowaniu drewna Leśniczy wystawia świadectwo legalności pozyskania w 3-ech egzemplarzach, zaznaczając na świadectwie właściwą podstawę prawną.

 

 

Procedury dla lasów objętych uproszczonym planem urządzania lasu:

  1. Właściciel / współwłaściciel / zarządca składa do Leśniczego wniosek o ocechowanie drewna po ścince  i wydanie świadectwa legalności pozyskania drewna.
  2. Jeżeli wniosek jest prawidłowy Leśniczy rejestruje wniosek i datę wpływu w rejestrze prowadzonym dla danego leśnictwa.
  3. W terminie do 30 dni od daty wpływu wniosku leśniczy dokonuje oceny zgodności planowanego przez wnioskodawcę zabiegu z zapisami uproszczonego planu urządzania. Jeżeli planowany zabieg jest zgodny z zapisami uproszczonego planu urządzania, leśniczy udaje się na grunt celem ocechowania drewna i wystawia świadectwo legalności pozyskania w 3-ech egzemplarzach, zaznaczając na świadectwie właściwą podstawę prawną.
  4. Po zakończeniu prac, właściciel zawiadamia leśniczego o dokonanym wyrębie. Leśniczy cechuje pozyskane drewno i wystawia właścicielowi lasu „Świadectwo legalności pozyskania drewna".

 

Uwaga:

Jeżeli wnioskodawca

a.       nie wykonuje w części lub w całości ustalonego w danym okresie wyrębu – decyzja wygasa, właściciel musi składać ponowny wniosek,

b.      nie realizuje zadań ochronnych i hodowlanych określonych w decyzji ustalającej /np. ponownego wprowadzenia  roślinności leśnej – Leśniczy po dokonaniu kontroli wykonania decyzji ustalającej – skalda na piśmie informację do nadleśnictwa, Nadleśnictwo informuje starostę.

c.       dokonuje wyrębu niezgodnie z wydaną decyzją lub  dokonuje wyrębu bez decyzji– Leśniczy nie cechuje pozyskanego drewna i odmawia wydania świadectwa legalności pozyskania, składa stosowną adnotacje na wniosku i przekazuje wniosek nadleśnictwu. Nadleśnictwo informuje starostę. 

 

Art. 158. § 1. Kodeksu Wykroczeń: „Właściciel lub posiadacz lasu, który dokonuje wyrębu drzewa w należącym do niego lesie albo w inny sposób pozyskuje z tego lasu drewno niezgodnie z planem urządzenia lasu, uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej albo bez wymaganego pozwolenia,

podlega karze grzywny.

§ 2. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 orzeka się przepadek pozyskanego drewna.